Wdrożenie projektu w Państwa szkole/placówce
Najważniejszym etapem realizacji projektu będzie wdrożenie ciągłe programu profilaktyczno–korekcyjnego wśród dzieci. Wdrożenie będzie obejmować zarówno placówki oświatowe, jak i sportowo–rekreacyjne oraz medyczne. Bezwzględnie koniecznym do tego, by program profilaktyczno – korekcyjny mógł zostać włączony do realizacji ciągłej jest zaangażowanie się przede wszystkim dyrektorów szkół oraz wójtów i burmistrzów miast i gmin. Od tych ostatnich zależy finansowe funkcjonowanie szkoły. Jeśli wójtowie i burmistrzowie znajdą w swych budżetach relatywnie niewielkie środki na finansowanie działań istnieje szansa na pokrycie kosztów proponowanych przez nas działań.
Alternatywą finansowania działań prozdrowotnych u dzieci, bez ponoszenia dodatkowych kosztów przez organy organizujące, może być włączenie się rodziców do partycypowania w kosztach niezbędnych na działania prozdrowotne u ich pociech.
Włączenie się rodziców może mieć swój pozytywny aspekt. Zauważyliśmy, że bezpłatne zajęcia, które oferowaliśmy w ramach realizacji projektu nie zawsze były doceniane. Dla wielu rodziców ważniejsze od zdrowia ich dzieci były umiejętności np. gry na instrumencie, czy znajomość języków obcych lub po prostu uznawali, że szkoda czasu na coś, za co nie trzeba płacić. Być może, jeśli rodzic będzie zobligowany do uiszczenia, nawet symbolicznej opłaty, zauważy problem i podejmie świadomą decyzję o włączeniu dziecka do grupy profilaktycznej czy korekcyjnej.
Mając na uwadze zdrowie dzieci oraz prawidłowe funkcjonowanie narządu ruchu w przyszłości, gdy będą w wieku produkcyjnym, należy włączyć jak najwięcej szkół do realizacji opisanego programu profilaktyki i korekcji zaburzeń postawy ciała u dzieci. W ostatnim czasie nawiązaliśmy współpracę z Wielkopolski Kuratorium Oświaty przez Koordynatora Wojewódzkiego Wielkopolskiej Sieci Szkół promujących Zdrowie, panią Beatą Cierzniak. Jest osobą koordynującą projekt: „Szkoły promujące zdrowie”. Mamy nadzieję, że nasz projekt stanie się jednym z elementów działań tych szkół.
Założeniem projektu jest to, iż program pozwoli zwiększyć świadomość dzieci, rodziców oraz nauczycieli wychowania fizycznego w zakresie przeciążeń narządu ruchu. Na bazie zrealizowanego projektu wdrożony zostanie (zespół realizujący ma głęboką nadzieję) nowoczesny program profilaktyki przeciążeń narządu ruchu, nawiązujący do zainaugurowanej w 2000 i przedłużonej w 2010 roku przez Sekretarza Generalnego ONZ "Dekady Kości i Stawów". Nadrzędnym jej celem jest upowszechnienie wiedzy i promowanie profilaktyki chorób narządu ruchu, wspieranie postępu i rozwoju dostępności ich diagnostyki i leczenia oraz zmniejszenie związanych z nimi kosztów i obciążeń społeczno-ekonomicznych.
Pamiętajmy, że dzieci, które mogą zostać objęte postępowaniem będą za kilka lat stanowiły grupę ludzi w wieku produkcyjnym. Zatem to oni będą odpowiedzialni za wypracowywanie PKB w naszym kraju, a tym samym środki na pokrycie emerytur ich rodziców, dziadków (czyli dla obecnie pracujących). Jeśli my dorośli dziś nie zadbamy o ich zdrowie, nie zapobiegniemy dysfunkcjom i niepełnosprawnościom ujawniającym się w życiu dorosłym obecnie młodego pokolenia, możemy się spodziewać, iż kolejne rzesze młodych ludzi dołączą do grupy nieprodukcyjnej, pobierającej zasiłki zdrowotne.
Dbałość o prozdrowotne postawy dzieci i młodzieży oraz ich ogólny stan zdrowia jest obowiązkiem wszystkich (nie tylko rodziców) dorosłych mogących pośrednio (decydenci, mogący ponieść koszty realizacji programu) oraz bezpośrednio (lekarze, fizjoterapeuci, nauczyciele wychowania fizycznego, instruktorzy gimnastyki korekcyjno – kompensacyjnej) wpłynąć na stan zdrowia dzieci.